הפעלות לילדים

הפעלות לילדים

מה בעמוד?

ילדים הם יצורים פעלתניים. במצב הטבעי שלהם הם מחפשים תנועה, פעילות ועיסוק. צורך טבעי זה נועד בעיקר, לאפשר להם ללמוד על עצמם ועל הסביבה, להתפתח, לפתח יכולות ולהתחזק.

פסיכולוג הילדים המפורסם וויניקוט פיתח וחיזק את כיוון החשיבה הפסיכולוגי אודות חשיבות המשחק והפעילות בחיי ילדים להתפתחות שלהם בשלבי הילדות השונים.

בשנים האחרונות, ילדים פחות משחקים בחוץ (גם בשעות בית הספר וגם בשעות הפנאי אחר הצהרים), ילדים נמצאים תחת “כישוף” של המסכים והרשתות החברתיות ועוסקים פחות ופחות באינטראקציה חברתית ופחות בפעילות פיזית.

בעקבות תופעות אלו, התחזקה מאד המגמה בקרב הורים ומסגרות חינוכיות פורמאליות ובלתי פורמאליות להכניס ולשלב הפעלות מאורגנות לילדים כחלק מתוכנית מסודרת.

מטרות יסוד של הפעלות ומשחקים לילדים

יש סוגים רבים ודרכים שונות להפעיל ילדים.
יש פעילות פנים ויש פעילויות חוץ, פעילות ליחידים ופעילות לקבוצות, פעילויות תחרותיות ופעילות גיבושיות.

כך או כך, בכל אחד מסוגי ההפעלות הללו הילדים מתנסים, מתפתחים ומתקדמים.אך חשוב כי הפעלות מסוג אלו הנעשות בצורה מתוכננת, מבוקרת יכללו לא רק מידה מסוימת של פיקוח, אלא גם הכוונה אקטיבית למקסם את ההישגים.

הפעלות ילדים צריכות לפעול להשגת המטרות הבאות:

  • חיזוק ביטחון עצמי
  • חיזוק יכולת התמודדות עם אתגרים
  • חיזוק הגוף (מוביל לחיזוק האמונה שאני יכול להתמודד)
  • חווית משחק

להשגת מטרות האלו, הפעלות הילדים צריכות לכלול פעילות פיזית, תוכן חשיבתי (תכנון, יצירה), תרגול קבלת החלטות ולא מעט כיף.
את אלו ניתן להשיג על ידי שילוב הערכים הבאים בהפעלה:

  • עמידה בלחץ קבוצתי, פיתוח חשיבה עצמאית
  • התמודדות עם קושי
  • איזון
  • הכרה ושימוש בכלים מנהיגותיים
  • משחק

אז איך עושים את זה בפועל?

באמצעות סדרה של כלים וטכניקות המשולבים בתוך תוכן הפעלה כללי:

  • משחקים קבוצתיים המעודדים ומתרגלים את הילדים לשתף פעולה, להתחרות, למאמץ פיזי.
  • הפעלות אישיות וקבוצתיות המאתגרות את הילדים ברמות קושי משתנות.
  • מתן ידע תיאורטי על הגוף שלנו ועל התהליכים המתרחשים בנו במצבי לחץ, קושי ואתגר
  • שימוש באמצעים וחומרים המדמים סיטואציות מציאותיות
  • פעילות פיזית מותאמת גיל ויכולת אך עם רמת דרישה מעט גבוה יותר בכדי ליצור מאמץ ולהעצים את חווית ההצלחה
  • הפעלות מבוססות פסיכולוגיה חיובית. ההפעלות מובילות להצלחה (אמיתית ולא מזויפת) אצל המשתתפים ובכך בונים את האמון שלהם ביכולת שלהם ובעצמם.

הנחייה ופיקוח

חשוב שהפעלות יועברו על ידי מנחים מקצועיים היודעים להתאים את תוכן הפעילות לגיל ורמת הילדים המשתתפים.
תפקיד המנחים הוא ללוות את הפעילות, לתווך, לזהות חוזקות אצל המשתתפים ולהעצים אותם על ידי הכוונה ומתן תפקידים.
על המנחים להיות קשובים לילדים, לזהות מקומות של קושי ולסייע להם לצלוח אותם.

הורים וילדים

גם בתחום זה לצערנו, החיים המודרניים, העמוסים והלחוצים משפיעים על מידת הפניות של הורים לזמן איכות עם ילדיהם.

הפעלות הורים – ילדים, מאפשרות לשלב בצורה מתכוננת זמן איכות מקדם לשני הצדדים, שיפור תקשורת, העמקת היכרות, עידוד אמון והרבה מאד בילוי משותף המייצר חוויה ילדית-הורית משמעותית התורמת להתפתחות בריאה של מערכת הקשר הורה-ילד.

סיכום

חזקה היא, שהורים דואגים לילדיהם ורוצים שהם יגדלו להיות עצמאיים ובעלי יכולת להתמודד עם האתגרים שהחיים מציבים.

המציאות המודרנית, הדיגיטלית והחברתית של ימינו, מחייבת פעולות תגבור נוספות מעבר לאלו המתקיימות במרחבים המסורתיים המוכרים.

הפעלות ילדים במסגרת של ימי הולדת, מפגשים חברתיים ואף כפעילות יזומה של הורים היא דרך מצוינת לספק את התגבור החברתי, האישי שהם זקוקים לו בכדי לפתח יכולות התמודדות, ביטחון עצמי ואמונה ביכולת שלהם להצליח.

תמונה של עידן גל

עידן גל

מייסד ACTA, מומחה דאן 3 בקרב מגע ובעל נסיון של 30 שנים בתחום ההגנה העצמית. בשירותו הצבאי היה מפקד ביחידה ללוחמה בטרוה ומאבטח הרמטכ״ל. לאורך השנים שלאחר שחרורו הקדיש עצמו עידן להדרכה ולפיתוח שיטות הוראה ייחודיות לתחום ההגנה העצמית המאפשרות לכל אדם להישאר חופשי ובטוח ע״י רכישת כלים מעשיים להתמודדות אפקטיבית במפגש מול אלימות ותוקפנות.

תמונה של עידן גל

עידן גל

מייסד ACTA, מומחה דאן 3 בקרב מגע ובעל נסיון של 30 שנים בתחום ההגנה העצמית. בשירותו הצבאי היה מפקד ביחידה ללוחמה בטרוה ומאבטח הרמטכ״ל. לאורך השנים שלאחר שחרורו הקדיש עצמו עידן להדרכה ולפיתוח שיטות הוראה ייחודיות לתחום ההגנה העצמית המאפשרות לכל אדם להישאר חופשי ובטוח ע״י רכישת כלים מעשיים להתמודדות אפקטיבית במפגש מול אלימות ותוקפנות.

הירשמו עכשיו לשיעור ניסיון

בכל תחום שתבחרו ממגוון תחומי ההתמחות שלנו

לוגו שחור